Skip to content

Kleuren wijzigen (2)

januari 9, 2012

Kent u deze nog-nog-nog? Jahaah… ooit heb ik me voorgenomen terug te komen op de blog Kleuren wijzigen. Vandaar ook de toevoeging (1) indertijd. Welnu, die blogpost blijkt alweer van 1 april – nee, dat is geen grap – 2010 te zijn. Hoog tijd dus voor deel 2!

Er zijn websites  volgeschreven over hoe je zwart-witfoto’s inkleurt. Daarover ga ik het hier dus niet hebben. Wel wil ik graag even terugkomen op de gebruikte techniek: meestal zul je selecties gaan inkleuren. Om die reden werk ik het liefst met aanpassingslagen.

Aanpassingslagen zijn non-destructief. Dit houdt dus in dat je te allen tijde terug kunt naar je oorspronkelijke beeld. Teveel ingekleurde delen zijn op dan ook zo weer hersteld. In mijn voorbeeldje gebruik ik de aanpassingslaag kleurtoon/verzadiging, vooral vanwege het feit dat ik die methode bij Kleuren wijzigen (1) heb behandeld. In die aanpassingslaag vink ik de optie ‘vullen met kleur’ aan voor een realistischer effect. Veelal zal de aanpassingslaag volle kleur worden gebruikt – zoals ook het geval is in het voorbeeld dat je te zien krijgt als je op de afbeelding klikt – in combinatie met de overvloeimodus kleur. Overigens vind je de aanpassingslaag onderaan in het palet Lagen…

No comments yet

Geef een reactie

