Skip to content

Burgerjournalistiek ten top!

december 30, 2011

Laat ik voorop stellen dat ik een groot voorstander ben van user-generated content (ugc), mits op een goede manier gemodereerd. Ik ga onderstaand initiatief dan ook met argusogen bekijken. Alhoewel het nu lijkt of we (lees: gratis dagblad Metro en haar lezers) doorslaan.

Gelezen in de weekbrief van Villamedia:

De gratis krant Metro gaat zijn lezers vragen foto’s te maken. Plaatst de redactie een foto in de krant, dan krijgt de fotograaf automatisch in euro’s uitbetaald. De samenwerking tussen de deze ‘civiele’ fotografen en de krant verloopt via een app voor iPhone en Android. Geld verdienen kan op twee manieren. Metro kan opdrachten geven aan alle gebruikers om foto’s rond een bepaald thema of rond een bepaalde nieuwsgebeurtenis in te sturen en geeft aan hoeveel een geplaatste foto oplevert. Fotografen kunnen ook op eigen initiatief foto’s uploaden van een in hun ogen nieuwswaardige gebeurtenis. Zij hangen daar zelf een vraagprijs aan. Metro beslist dan of er tot koop wordt overgegaan. Metro Zweden en Metro Denemarken maken al gebruik van de app. In het Nieuwjaarsweekend wordt de eerste opdracht uitgezet. Op 2 januari verschijnt de eerste lezersfoto in Metro.

‘Onze 1,7 miljoen lezers zijn overal aanwezig. Zij kunnen ons foto’s aanbieden die we normaalgesproken niet zouden binnenkrijgen. Hoe nieuwswaardiger de foto des te hoger de prijs kan worden’, aldus hoofdredacteur Robert van Brandwijk, hoofdredacteur van Metro Holland.

Zal dit de (her)intrede van beeldredacties gaan betekenen? Aangezien alles gemodereerd zal moeten worden. Ik hoop van wel. Ervan uitgaande dat het een succes wordt natuurlijk… Om van checken op echtheid van al die beelden nog maar niet te spreken. Er zijn ongeveer net zoveel Photoshop goeroe’s als ‘civiele’ fotografen, durf ik te stellen. Ik wens ze bij Metro dan ook veel succes! En (beroeps)fotografen: wees gerust. Probeer de focus te leggen op het creëren van niet-reproduceerbaar materiaal. Uniek materiaal dus. Al dan niet geschoten in een studio. Die beelden blijven van onschatbare waarde voor de (betere) beeldbank.

Doordat Metro geld over heeft voor elke (geplaatste) foto, ga ik ervan uit dat zij uiteindelijk alle rechten van die beelden hebben. Daarmee hebben ze een troef in handen om te gaan concurreren met bijvoorbeeld nu.nl en Hyves.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: