Skip to content

Vrijstaand in 5 stappen

december 16, 2010

Deze zit al iets te lang in de planning. De pest is dat ik alleen niet zo goed wist hoe ik het moest gaan uitbeelden zonder daarbij al te technisch te gaan worden. Welnu, ik heb me erbij neergelegd: soms moet het maar cryptisch en dus een beetje technisch. Had je maar een ander vak moeten leren waarbij Photoshop niet je gereedschap is!

Dit is het dan geworden. In vijf kleine stapjes naar een mooi organisch vrijstaand object. Je kent het wel; er moet een enorme kroeskop ‘eventjes’ tegen een andere achtergrond worden gezet… Ahum. Laat ik voorop stellen dat er bij het fotograferen al rekening mee gehouden moet gaan worden dat een persoon vrijstaand gemaakt dient te worden. Gebeurt al jaren zo, getuige het succes van zogenaamde green- en bluescreens. Een witte achtergrond doet het natuurlijk ook altijd erg goed.

Allereerst zal het palet Kanalen tevoorschijn getoverd moeten worden.

Bij stap 1) gebruik ik iets dat ik eerder heb behandeld en in deze case veelvuldig zal gebruiken. Namelijk Ctrl-klik op (elk willekeurig) laagminiatuur. Hier heb ik het kanaal blauw gekozen. Dat is meestal het beste kanaal om te gebruiken. Dus: Ctrl-klik het blauwe kanaal en maak daarvan vervolgens een nieuw (alfa)kanaal. Kan via het menu of middels de buttons onderin het palletje.

2) Selecteer nu het zojuist gemaakte kanaal en bewerk het met niveaus (Ctrl-L) zodanig dat de donkere plekken dicht lopen (zwart zijn) en de lichte plekken wit worden.

3) Kleur nu met een zwart penseel de donkere plekken in. Doe dat met de modus van het penseel op bedekken. Donkere partijen ‘kleuren’ zwart, terwijl lichte(re) plekken niet worden aangetast. Doe het omgekeerde met een wit penseel voor de lichte plekken. Merk op dat de zwarte plekken nu niet worden behandeld.

4) Grote vlakken vul je door deze met de lasso te selecteren en simpelweg te vullen/wissen.

5) Zie daar het eindresultaat van je masker. Ctrl-klik dit masker en maak in de oorspronkelijke laag je selectie zichtbaar. Al dan niet met behulp van een laagmasker.

Ik kan me voorstellen dat hier geen touw aan vast te knopen is… Gelukkig zijn er ook mensen die het veel duidelijker – en met behulp van een YouTube-filmpje – kunnen uitleggen! Hahaha.

6 reacties leave one →
  1. Jos permalink
    december 17, 2010 8:28 am

    Ronald, ik heb deze methode al een paar keer toegepast. Fijn dat ie nu op de site staat, want soms wist ik niet meer precies wat ik moest gebruiken. Nu kan ik het even rustig nakijken.

  2. december 17, 2010 9:33 am

    Hoi met Mark,

    En om het nog ingewikkelder te maken, hier nog een Mark-manier om de haarranden waar nog een beetje van de oorspronkelijke achtergrond(-kleur) te zien is goed te kleuren. Voor de liefhebbers.

    Je hebt bijvoorbeeld de foto vrijstaand gemaakt en je ziet nog een groen randje (indien de oorspronkelijke achtergrond groen is). Je selecteert dan de rand van het haar met de lasso; dat mag gewoon te veel zijn dus een halve centimeter dikke rand of nog meer. Je doezelt die rand een pixel of 10 a 20.

    Bij kleurtoon/verzadiging (control-U) schuif je het middelste pijltje geheel naar links: de haarrand wordt grijs (kleurloos. Vervolgens roep je Kleurbalans op (Control-B). en breng je de haarand met de schuifjes op kleur en dan is de haarrand perfect.

    • december 17, 2010 10:03 am

      SUPERB! Goede tip. Kende ik natuurlijk al wel, maar dat terzijde 😉

      Heb je het erbij gelinkte YouTube-filmpje (van Deke McClelland) bekeken? Daarin is de manier met twee lagen te zien. De onderste laag zet je op ‘vermenigvuldigen’ en bij de bovenste laag kun je dan jouw lassotechniek toepassen… Uiteraard met laagmasker hè!

  3. Lars Smook permalink
    januari 9, 2011 3:19 pm

    Het blijft een handige manier… Kende hem al wel… Maar heb me skills aan de hand van het youtube filmpje wel een beetje verbeterd… Thnx

  4. november 11, 2012 6:53 pm

    Ik kan mezelf nu ineens een stuk sneller vrijstaand maken 🙂 thnx master!

Geef een reactie

