Skip to content

Fotogebruik in illustraties

oktober 1, 2010

Bijdrage: Louis van de Geijn 😉

Dezer dagen hebben we wat discussie gehad over het gebruik van een foto als basis voor een illustratie. Aanleiding was een illustratie bij slacklinen, een nieuwe sport waaraan op een extra pagina aandacht is besteed. Die foto was niet geschikt – storende achtergrond – maar Jos Diender maakte er toch iets moois van door alleen de contouren te gebruiken.

De fotograaf meldde zich (allervriendelijkst) omdat hij zijn beeld in deze illustratie herkende.

Omdat je al gauw met precedenten te maken hebt, heb ik van verscheidene kanten advies gevraagd. Via Ronald liet voormalig NVF-voorzitter Joep Lennarts weten dat de fotograaf wat hem betreft terecht beroep doet op zijn auteursrecht. Geurt Bos (ex-Gelderlander-adjunct en expert in auteursrecht) stuurde me een nog wat meer genuanceerde reactie, die ik graag onder jullie aandacht breng:

Bij mijn weten is er geen auteursrechtelijke uitspraak geweest die op het onderstaande maatwerk levert. De rechter zal van geval tot geval beoordelen of een auteur, in dit geval de artredacteur, zich alleen maar heeft laten inspireren door een ander werk en dat hij dus een nieuw eigen oorspronkelijk werk heeft gemaakt, of dat hij wezenlijke, concrete en originele vormelementen heeft overgenomen van het andere werk, in dit geval van een foto.
In de praktijk gaat dat als volgt. 1. Leg de twee beelden naast elkaar en breng vervolgens de overeenstemmende elementen in kaart. 2. Stel vast of op die overeenstemmende elementen een auteursrechtelijke aanspraak kan worden gemaakt en 3. stel vast of de overnemende partij geen beroep kan doen op de excepties in het auteursrecht.
Van hieraf kan ik natuurlijk niet zien hoe herkenbaar de oorsponkelijke foto is (1) en hoe uitzonderlijk die contouren op die foto zijn (2). Maar ook al is het laatste het geval, wellicht kan nog een beroep worden gedaan op het citaatrecht (3).

Algemene conclusies kunnen we hier m.i. niet uit trekken. Wel dat elk geval een nieuwe afweging verdient. Navraag bij de juridisch adviseur van de BNO bevestigt dit. Doorslaggevend blijft denk ik toch of en in welke mate het oorspronkelijke beeld herkenbaar blijft, cq of de illustrator er zo veel aan toevoegt dat er een sprake is van een nieuwe geestelijke eigenaar.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: